Welke aandrijving kies je? Ketting, riem, derailleur of versnellingsnaaf

DistrictPlus7Lowstep_21_33109_A_Alt6

Het nieuwe fietsseizoen staat voor de deur. Wie zich oriënteert op de aanschaf van een nieuwe e-bike, heeft keuze te over. Een paar keuzetips als het gaat om de aandrijving.

Het kwik klimt uit het dal. Er komt weer groen aan de bomen. De weilanden zijn opnieuw gevuld met grazend vee. En de fietsenrekken en terrassen bij de leukste koffiestopplaatsen tussen de bossen zijn terug opgepoetst, klaar om je gastvrij te ontvangen. Hoe leuk is het om het aankomende fietsseizoen in te gaan met een splinternieuwe elektrische fiets, eentje die op je lijf is geschreven?

Er hangt een prijskaartje aan een e-bike, logisch, dus is het zaak dat hij voldoet aan al je wensen. Er zijn vele voor de hand liggende aspecten waarop je let, van het motorsysteem tot aan de accucapaciteit. Maar heb je ook oog voor de aandrijving?. Da’s in principe niets anders dan het mechanisme dat de kracht die je op de pedalen zet, overbrengt naar het achterwiel. De aandrijving bepaalt mede het rijgedrag en de ervaring.

Verschillende aandrijfmogelijkheden

Er zijn grosso modo drie hoofdsmaken: een derailleurversnelling, interne naafversnelling en riemaandrijving. Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Welke je kiest, hangt voor 100 procent af van de manier waarop jij de e-bike wenst te gebruiken. Rijd je dag in dag uit korte afstanden naar kantoor, dan ligt de behoefte bij een ander type aandrijving dan wanneer je zes keer per jaar op fietsvakantie gaat en glooiend terrein aandoet.

Derailleurversnelling

Als we inzoomen op de eerste, de derailleurversnelling, dan is dat de lichtste aandrijving van de drie. Kijk maar naar de wielersport, daar waar elk grammetje telt: racefietsen hebben mede hierom stuk voor stuk een derailleurversnelling. Qua aantal versnellingen heb je met een derailleur een veel grotere keuze, maximaal 27 – dit geldt dan voor een e-bike met achterwielaandrijving. Om deze twee redenen zijn e-bikes met derailleur populair onder vooral toerfietsers. Ben je na een volle dag fietsen redelijk uitgeblust, en moet je nog die ene Zuid-Limburgse helling over, dan gaat dat soepel dankzij het lage gewicht en grote schakelbereik.

Qua onderhoud zijn er zowel plussen als minnen. Aan de ene kant vraagt deze aandrijving het nodige van je, aangezien de ketting  bloot gesteld is aan weersinvloeden. Je moet hem regelmatig goed schoonmaken en smeren. Aan de andere kant geldt: maak je een meerdaagse door de Vlaamse Ardennen en je rijdt plotseling lek op een van de kasseihellingen, dan kun je jezelf met deze aandrijving gemakkelijker behelpen – tenminste, als je een bandenplaksetje mee hebt en je jezelf enigszins kunt redden als het om techniek gaat.

Interne versnellingsnaaf

Optie twee is een e-bike met interne versnellingsnaaf. Dat zijn de fietsen met gesloten kettingkast en een typisch Hollandse comfortabele zithouding. Je hebt zo veel controle en goed overzicht. Kijkend naar de versnellingen is Shimano Nexus 7 of 8 veelgekozen. Wil je toch iets meer omdat je sporadisch ook een dagje gaat fietsen in het heuvelachtige landschap, dan zijn er ook modellen met bijvoorbeeld Shimano Alfine 11. De fietsen met interne versnellingsnaaf zijn primair bedoeld voor woon-werkfietsers en degenen die ermee naar het centrum van de stad willen voor een snelle boodschap.

E-bikes met een interne versnellingsnaaf staan te boek als duurzaam. Ze behoeven weinig onderhoud, mede doordat de ketting zit weggestopt in een kettingkast. Vuil en modder blijven weg van de ketting. Vanwege dit gesloten karakter zijn deze e-bikes ook minder gevoelig voor een stootje in het fietsenrek. De ondersteuningstechnologie is vaak geïntegreerd in de fiets. De accu zit weggewerkt in de onderbuis.

Riemaandrijving

De derde smaak is de riemaandrijving, altijd in combinatie met een naafversnelling. Het allergrootste voordeel van de riemaandrijving is het onderhoudsvrije karakter. In tegenstelling tot de ketting hoef je een riem niet te smeren. Je spoelt hem gewoon met wat lauw water af en dan, hup, kun je weer verder. Doordat er geen olie op zit, trekt hij amper vuil aan. De slijtage is minimaal, zeker in vergelijking met een ketting. Hij gaat soms wel 20.000 kilometer mee.

Nog twee redenen waarom mensen voor een riemaandrijving kiezen: hij is stil, dus je hoort heel goed wat er allemaal in je omgeving gebeurt, van het tjilpen van de vogels tot de wind die door de bomen waait. Daarbij is een riem een stuk lichter dan een ketting, ongeveer driekwart. Met al deze eigenschappen kun je stellen dat e-bikes met riemaandrijving een soort ideale alleskunners zijn. Je legt er prima de dagelijkse woon-werkafstand mee af. En in combinatie met een iets groter aantal versnellingen is hij ook ideaal voor heerlijke toerritten over bijvoorbeeld de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug. Veel fietsplezier!

Welke aandrijving moet je kiezen?

Twijfel je welke aandrijving je moet kiezen, stel jezelf dan altijd de vraag: waarvoor ga ik mijn e-bike gebruiken? En wat vind ik zelf belangrijk? Vervolgens trechter je naar de fiets die geknipt is voor jouw gebruik. Kort samengevat: een fiets met interne versnellingsnaaf voor de alledaagse verplaatsingen in de stad, een e-bike met derailleur voor geaccidenteerd terrein en sportieve tochten en een elektrische fiets met riem voor als je de best of both worlds wilt.

Trek heeft in alle drie categorieën voldoende aanbod. Als het gaat om sportieve fietsen met een derailleur voor het heuvelland, is er de Verve+. Degenen die een model met interne versnellingsnaaf zoeken, komen uit bij de District+. In de Allant+9– en de District+7 bij Trek zijn uitgerust met een Gates kwaliteitsriem.

Rate this post

Bekijk ook...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *