Ons vertrek op 15 juni vanaf het Vrijthof lijkt alweer eeuwen geleden. Maar de herinnering aan dit mooie begin van onze wereldreis zullen we nooit meer vergeten. Inmiddels zijn we in Innsbruck (Oostenrijk) aangekomen en hebben we 1125 km afgelegd. We kijken terug op drie mooie weken door Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Oostenrijk.
Een mooie maar soms zware route
Vennbahn, een stukje Groene Route, een gedeelte EuroVelo 5 langs het Saarkanaal, Elzas langs het Marne-Rijnkanaal, Véloroute de Vignoble, Schwarzwald, Bodensee, en de Fernpas. ‘Even’ een opsomming van het eerste stuk van onze route. De bergen om ons heen nemen langzaam toe, zo ook de koeien en schapen met hun rinkelende belletjes. De vele vakwerkhuisjes met hun luikjes in alle kleuren maken het helemaal af.
Manoeuvreren
De eerste dag in Aken was druk en vervelend met al die afvoerputdeksels op de fietsstrook. De Vennbahn was heel mooi, comfortabel en vrij vlak. Het enige minpuntje waren de hekjes bij de oversteekpunten: met een breed bepakte fiets was het moeilijk om eromheen te manoeuvreren. En dan die brug ergens in Frankrijk. De enige oplossing: een gleuf aan de zijkant. Of we moesten alles af- en opladen. We kozen voor de gleuf, maar dat viel niet mee. Een vol bepakte fiets zo schuin houden in een gleuf is een kunst. Tot nu toe was de route vanaf de Bodensee richting Oostenrijk het zwaarst. De route was continue stijl en met veel verkeer. De Fernpas was zeer zeker ook geen makkelijke klim met al die kiezelsteentjes.
Slaapplek
Elke dag is het een verrassing waar we die nacht slapen. Aan voorbijgangers leggen we uit dat we een slaapplek zoeken voor één nacht omdat we op wereldreis zijn met de fiets. Meestal weten zij dan wel een plek waar we terecht kunnen. Zo hebben we vaker in de kleedkamers van lokale voetbalclubs mogen slapen. Ons verhaal maakt heel wat los en zet mensen tot denken. Zo wordt er in Montenau een schuurtje bij een melkveehouderij voor toekomstige landlopers vrij gemaakt en gaan kerstmarkthuisjes bij een melkveehouderij in Hinterzarten in de verhuur.
Aanpassingen
Bij kasteel Hochschwanstein in Schwangau vieren we onze eerste duizend kilometer. We hebben ook meteen wat geleerd die eerste kilometers en besluiten wat dingen anders te gaan doen:
- Minder bagage;
- Opblaasbaar hoofdkussen los in tas bij nachtkleding;
- Poncho en overschoenen dicht bij de hand onder het netje. Hetzelfde geldt voor een jasje bij koud weer. Deze gaat in een Exped waterdichte zak onder het netje;
- Stopcontactoplader in stuurtas;
- Uitstapjes ook plannen met Komoot.
We sluiten graag af met een leuke uitspraak die we onderweg gehoord hebben: “Fahrrad macht frei” en een opmerking op Facebook “Alles wat je thuis laat, is meegenomen”. Op naar de volgende 99.000 km.
Wil je meer lezen over ons avontuur? Kijk dan op www.xplorid.today of volg ons op Instagram en Facebook. De exacte route die we gefietst hebben, staat op Strava en Komoot. Lees ook de eerste blog van Ben en Linda, waarin ze alles vertellen over hun voorbereiding op deze fietswereldreis.