Fietsbanden zijn essentieel voor een fijne en veilige fietstocht. Of je nu een stadsfiets, mountainbike of racefiets hebt, het kiezen van de juiste banden is erg belangrijk. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van fietsbanden? Wat kost een goede fietsband? En hoe meet je de maat van een fietsband? Toeractief duikt in de wereld van de fietsbanden en geeft handige tips en antwoord op veelgestelde vragen.
Hoe lang gaat een fietsband mee?
Het is natuurlijk lastig aan te geven hoe lang je met een fietsband doet. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Het is daarnaast ook afhankelijk van de ondergrond, jouw gewicht, hoeveel je fietst, het onderhoud en wat voor band je op je fiets legt. Zachte banden met veel grip slijten snel, terwijl goed slijtvaste banden weer minder grip hebben. Een fietsband met een anti-leklaag zorgt vaak weer voor meer weerstand tijdens het fietsen, want deze is zwaarder. Kortom, hoe lang een fietsband mee gaat hangt af van de balans in jouw eigen gedrag én de productie van de fabrikant.
Wat kost een goede fietsband?
De prijs van fietsbanden is afhankelijk van het type, merk en de kwaliteit. Stadsfietsbanden zijn doorgaans voordeliger en kosten tussen de €10 en €30 per stuk. Voor hoogwaardige racefiets- of mountainbikebanden kun je echter prijzen tegenkomen tussen de €30 en €80 per band Belangrijk bij het kiezen van een fietsband is om zowel je budget als je beoogde gebruiksdoeleinde in het oog te houden.
Goedkope fietsbanden: betaalbare opties
Ben je op zoek naar betaalbare fietsbanden? Dan zijn er verschillende opties beschikbaar. Online fietswinkels, grote winkelketens en lokale fietsenmakers bieden vaak budgetvriendelijke opties aan. Merken als CTS, Kenda en Vittoria staan erom bekend betaalbare banden van goede kwaliteit aan te bieden. Online fietswinkels, grote winkelketens en lokale fietsenmakers bieden vaak budgetvriendelijke opties aan. Let bij goedkope fietsbanden wel op de kwaliteit en duurzaamheid. Zo voorkom je onnodige vervanging en wordt goedkoop geen duurkoop…
Hoe meet je de maat van een fietsband?
Als je je fietsband(en) moet vervangen, is het van groot belang om de juiste bandemaat te weten. Op de zijkant van de band staat vaak de maat. Deze wordt uitgedrukt in ETRTO- of ISO-notatie, bijvoorbeeld 40-622. Het eerste getal geeft de breedte van de fietsband aan in millimeters. Het tweede getal staat voor de diameter (ook in millimeters) van de hieldraad. De hieldraad is het interne frame dat de band zijn vorm geeft en zorgt voor een stevige bevestiging aan de velg van het wiel. Het is een stuk draad of koord dat in de rand van de band zit en is vaak bedekt met rubber of ander materiaal om de rand van de band te versterken. Veel fietsenmakers praten nog in inches, omdat de maten in het verleden veelal op die manier werden aangeduid. Deze notering noemt men ook wel de ‘inch maat’. 622 is hetzelfde als 28 inch, de meest gangbare maat. De getallen die je achter een inch maat ziet staan, gaan overigens over de hoogte en de breedte van de band. Goed om te weten: de meeste stadsfietsen hebben bandmaat 37-622.
De rol van het bandenprofiel
Profiel op je fietsbanden is zinvol wanneer je vaak op een zachte ondergrond rijdt zoals zand of sneeuw. Het voordeel is dat het profiel wegzakt in de zachte ondergrond en je daardoor grip hebt. Op asfalt zorgt profiel juist voor minder grip, want minder oppervlak van de fietsband raakt de weg. Overigens is het een fabeltje dat profiel meer grip biedt tijdens natte omstandigheden. Aquaplaning is namelijk onmogelijk bij fietsen. Fiets je dus alleen maar op de weg, dan heb je geen fietsbanden met profiel nodig. Wel is profiel aan te raden als de wegen besneeuwd zijn.
Anti-lek fietsbanden
Niet is frustrerender dan een lekke band tijdens een fietstocht. Om je extra beschermingen te geven tegen een lekke band, kun je kiezen voor anti-lek fietsbanden. Deze banden zijn ideaal voor fietsers die regelmatig door gebieden rijden met scherpe voorwerpen als spijkers en glasscherven. De fietsbanden bevatten speciale lagen of materialen die de kans op lekker verminderen. Merken als Schwalbe en Continental bieden fietsbanden met geavanceerde anti-lek technologieën. Hoewel ze iets duurder zijn, bieden ze wel meer gemoedsrust voor een veilige fietstocht.
Binnenband versus buitenband: het verschil
Iedereen weet wel dat een fietsband zowel een binnen- als een buitenband kent. Maar wat is het verschil eigenlijk? De binnenband zit, de naam verraad het al, binnenin de buitenband en hier gaat de lucht in om de band op te pompen. Bij een lekke band moet meestal de binnenband vervangen worden. De buitenband staat in direct contact met de weg en heeft invloed op de grip en het comfort. Kies daarom een buitenband die past bij jouw rijstijl en omgevingsomstandigheden. Er zijn zowel anti-lek opties voor binnen- én buitenbanden beschikbaar.
Hoeveel bar moet er in een fietsband?
De juiste bandenspanning en essentieel voor de prestatie en levensduur van je fietsbanden. Net als de maat van je fietsband, staat ook de aanbevolen druk op de zijkant van de band. Deze wordt uitgedrukt in bar, de eenheid van luchtdruk. Gemiddeld ligt de bandenspanning tussen de 3 en 6 bar voor stadsfietsen, terwijl racefietsen en mountainbikes vaak een hogere druk vereisen, variërend van 5 tot 8 bar. Te weinig druk kan zorgen voor verminderde grip en meer kans op lekke banden. Maar te veel druk kan leiden tot minder comfort tijdens het fietsen.
Tips om langer met je fietsbanden te doen:
- Pomp je fietsbanden op tijd op. De juiste bandenspanning is belangrijk, zorg dan ook dat de band zeker de minimale druk heeft die aangegeven staat. Zo niet, dan vervormt de band te veel tijdens het fietsen. Als je zelf niet zo zwaar bent kies je voor de minimale druk. Dit geeft namelijk meer comfort en meer grip door het uitbollen van de band. Een hardere band biedt minder vervorming en fietst daarom lichter, maar is minder comfortabel. Iedereen kent het vervelende gevoel van een knoertharde achterband waarmee je over een uitstekende tegel rijdt.
- Dat je banden glad zijn, betekent niet meteen dat ze zijn versleten. Wanneer ze een plat loopvlak krijgen of als er scheurtjes aan de zijkant ontstaan, dan pas vervang je ze. Ook als de anti-leklaag verschijnt (die heeft meestal een andere kleur), is je buitenband aan vervanging toe.
- Wissel je voorband eens om met je achterband. Op deze manier kun je er weer net iets langer mee doen. De achterband slijt namelijk sneller dan je voorband. Let wel: verwissel ze wel nog voordat je achterband echt versleten is.