Fietsinnovatie gaat hard

Fiets met telefoonhouder
Deze heeft nog een telefoonhouder, maar er zijn al fietsen met ingebouwde schermpjes op de markt.

De fiets was de afgelopen tweehonderd jaar niet veel vernieuwd, maar daar kwam de laatste jaren verandering in. Fietsinnovatie gaat hard. Dat vertelt fietsprofessor Marco te Brömmelstroet tegen de NOS. Het aantal elektrische fietsen groeit en initiatieven als deelfietsen zijn steeds populairder.

Simpel fietsontwerp

Het ontwerp van een fiets is redelijk simpel, niet te vergelijken met die van een auto bijvoorbeeld. Toch zijn er veel bedrijven die techniek en de fiets samenbrengen. Zoals VanMoof, dat hypermoderne elektrische stadsfietsen produceert. Eigenaar Taco Carlier vertelt tegen NOS dat de fiets zelfs langzaamaan de auto vervangt in veel steden.

Oude fiets
Het ontwerp van de fiets is de afgelopen 200 jaar niet veel veranderd

Technologische snufjes

Als je nu een fiets koopt, kun je kiezen uit een tal van technologische snufjes. Sloten die je met je telefoon bedient, een display voor het aan- en uitzetten van je verlichting en gps-trackers waarmee je je fiets kunt volgen met je smartphone. Waar innovatie tweehonderd jaar stilstond, gaat het nu heel hard. Volgens de VanMoof-eigenaar is dit het pas begin en komt er nog een veel hardere groei aan, want ook in steden als New York en Parijs ruilen mensen vaker de auto in voor een (elektrische) tweewieler. Ook in Nederland groeit het aantal aankopen van –bijvoorbeeld- snelle e-bikes.

Swapfiets
Als je Swapfiets belt, komen ze dezelfde dag je fiets ophalen of maken. Foto: Robert Coolen / Shutterstock

Innovatief fietsgebruik

Innoveren hoeft niet alleen op technologisch gebied. Op het gebied van gebruiksgemak is er veel veranderd. Bijvoorbeeld de opkomst van deelfietsen. Zo groeit de populariteit van de ov-fiets elk jaar. Hiervan staan er 20.500 verspreid over zo’n driehonderd stations door heel Nederland. Een ander voorbeeld is de Swapfiets, herkenbaar aan zijn blauwe band(en). Het is een soort leasen. Je hebt een abonnement op een fiets en alle onderhoud wordt door Swapfiets gedaan en betaalt.

Nog veel kansen

Ondanks alle fietsinnovatie, liggen er nog veel kansen. Zo zijn de super moderne elektrische fietsen vaak ook heel prijzig. De nieuwste fiets van VanMoof kost bijvoorbeeld ongeveer drieduizend euro. Ook bij deelfietsen is er nog ruimte voor verbetering. Er zijn nog geen deelfietsopties met kinderzitjes en verkeerd gestalde deelfietsen zorgen vaak voor overlast. Maar gezien de snelle ontwikkelingen, zullen ook hiervoor (technische) oplossingen gevonden worden de komende jaren.

4.5/5 - (2 stemmen)

Bekijk ook...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *